Saturday, May 19, 2007

...masih kah ada di padang itu..

Memandang ke padang yang penuh lalang itu
terkenang pada masa aku bertandang ke situ di setiap petang
datang untuk bersembang dan bergebang gebang
kadang kadang mengutuk orang
semedang juga bermimpi panjang

Sesekali di padang itu…
helang terbang merewang
kata mereka…bawa berita malang
begitulah hidup..berselang antara girang

pernah juga bermain layang layang
dan ketika putus benangnya…
..melayang ia terus di bawa angin entah ke mana
sayang…baru benar ia terikat tegang
sedih membayangkannya..
jikalah suatu hari dia singgah di pohon ketapang..
hendak ku runtun bayang bayang panjang menggalah..

ketika azan sembahyang berkumandang
masih aku terpandang pandang indahnya padang itu
berat hati mahu pulang…
macamlah siang tidak akan datang lagi..

12 comments:

ILHAM said...

bro,

as always...nice one bro...

padang pun ko boleh buat sajak ekkk..

wa suspek ko bro....

mesti embun teruja baca tau!!

NHK said...

BokD, jom main layang2 ramai2 kat tepi padang yg banyak lalang.hehe

ILHAM said...

bro,

aku baca balik sajak ko...

aku rasa padang tu ko maksudkan halo ekkk...

well, i guess it is up to the reader to intepret...thats the beauty of sajak kan...

you are a genius bro...brilliant..

Anonymous said...

bokD,
sedapnyer sajak ni...

indeed ia menggambarkan suasana sebenar di sana, kalaulah halo yg dimaksudkan sbg padang tu like ilham said...

BokD said...

hello..ilham..NHK..teesh..

sajer nak menggambarkan aper yg aku raser.. ader sesuatu yg hilang kat sana..tapi aku akan ngintu gak.. rindu ngan suara hati korang..

ILHAM said...

bro..

apa yang ilang bro ??!!!..

cam frust nonggeng aja bunyik yer ??!!kehkehkeh

pagi dipadang sang burung berkicauan
subuh mendatang embun bertitisan
jeritan memanggil manggil bersarapan
perut yang kenyang boleh jadi kelaparan

yer bro, di padang sana ko adalah sastrawan
di padang sana , ko pandai menawan
bahasa ko membuat aweks kecairan
tak kurang balaks yang bengangs

ahaks ahaks ahaks...siutt yer bokd...ayat tak hengat dunia!!!

sweet dreams bro...

Anonymous said...

apa sebenarnya dah berlaku?
kenapa awak jadi diam membisu
apa yang awak bimbangkan
tiada lagi suara awak kedengaran
maafkan saya menanya sedemikian
jgn la awak jwb dengan "no komen"
kalau tersinggung dengan salah silap saya
berjuta ampun dan maaf saya pinta
saya hanya manusia biasa
kalau saya tersalah kata
awak tegur tegur la ya

kiranya perkara lain yang mengganggu
saya harap cepat2 la ianya berlalu
tak sukalah awak kedengaran sayu
saya nak awak happy macam dulu

-saya-

BokD said...

ilham,
..hehehe frust nonggeng tuh...woi aku buat ayat merapu pandai ler..huhu..pantun/sajak ko tu ader titisan embun tuh..kehkeh

darling,
sory sekali lagi pasal no komen tu ya...very simple komen tapi menusuk ulu hati..kehkeh..takder aper yg terjadi atau yg menganggu..atok sepupu saya kata..sometime man needs to be alone..huhu..

Anonymous said...

ok.

-saya-

Anonymous said...

abang

di padang itu jugak la
topi kejayaan ku lambung setinggi-tingginya
melambang kan kepuasan penat lelah
menimba ilmu yang tak pernah kehabisan...

di padang itu juga
sinar cahaya tersenyum
atas kejayaan kami semua..
hari ini..

terimakasih kepada padang itu

ILHAM said...

bro,

lama tak nampak...is everything okke bro....

miss world u bro...

Anonymous said...

hi bok D,

i miss u lah...lama tak chat ngan u...how r u? how's everything?
hope u ok aja..