Monday, December 25, 2006

Hujan 2

Suatu ketika dahulu apabila Ipoh menjadi tuan rumah kejohanan Hoki Piala Azlan Shah. Kejohanan ini suatu ketika dahulu diiktiraf bertaraf dunia. Di dalam hujan yang renyai-renyai aku dan beberapa orang kawan sekampong duduk betul-betul di belakang pintu gol Malaysia di Stadium Hoki Azlan Shah. Hari itu Malaysia lawan Holland kalau tidak salah. Tujuan kami duduk di belakang pitu gol Malaysia ialah kerana Holland dijangka dapat menjaringkan gol lebih banyak dan sudah tentulah fokus kamera TV akan menunjukkan gerak perlahan dua tiga kali untuk menunjukkan gol tersebut. Setiap kali gol kami akan melompat dan bersorak sambil menggegarkan pagar di belakang pintu gol. Di sebelah malam kami akan menoton sedutan gol kejohanan tersebut dan ketawa sakan bila menonton gelagat masing-masing keluar TV bila gol dijaring termasuk bila gol Malaysia dibolosi. Itulah aktiviti aku sepanjang kejohanan hoki tersebut tidak kira hujan atau panas.
<
Kenapa agaknya manusia suka melihat diri mereka sendiri dirakamkan. Bermula dengan cermin, kamera gambar, kamera video dan sekarang melalui telefon bimbit. Yang terlalu over minat melihat diri sendiri, akan menjadi pelakon jika berbakat. Kurang berbakat akan menjadi pelakon di hadapan talipon bimbit. Selalu jugak aku dapat emel menujukkan aksi yang dirakam melalui talipon bimbit. Setengahnya kena skodeng dan ada jugak yang sendiri suka. Mungkin sifat semula jadi manusia yang suka melihat diri sendiri ini bertolak dari hakikat yang perbuatan kita akan diadili di Padang Masyar. Naluri manusia sebenarnya telah secara terang mengakui yang setiap perbuatan akan dilihat kembali, tetapi di Padang Masyar babak-babaknya tidak boleh edit, tiada kreatif editing.
<
Aku tidak ingat keputusan perlawanan Malaysia lawan Holland itu. Hari itu aku dan kawan-kawan basah kuyup, bersemangat sukan tetapi bermotifkan pelakon sampingan. Jikalau ada sesiapa yang terlihat sedutan perlawanan itu dan ternampak budak memakai baju warna hijau meloncat ketika gol Malaysia dibolosi itulah aku...BokD.

6 comments:

Anonymous said...

hai abg...hehe...merakam gambar sendiri...err err....tak koser nak buat ekekeke...tapi i do have fren..keje dia merakam gambar dia sendiri...katanya...gila kamera henpon...ekekee...adik lak..suka tgk...walau dia tiada tapi masih lagi melihatnya...hehe...

*psstt..jum mokok nak??*

Anonymous said...

patriotiknya dia ...

-saya-

Anonymous said...

Assalamualaikum,

BokDDDDD*ikon jerit*hiks

congratssss bro. err tak boleh jadik nih. hik hik.

I nampak, I nampak budak baju hijau tuh. hak hak. err ini tahun bila punya hoki nih. hiks.

err cerita pasal hujan ya bro. sesuai lah dgn musim banjir nih.hehe

BokD said...

adik..bila nak rakam gambo kita mokok sama sama ni..hehe

BokD said...

awak...bila saya nak buktikan patriotism saya kpd awak..?

BokD said...

NHK...beberapa tahu yang lampau..hehe