Monday, February 1, 2010

Februari sudah..

Sudah masuk bulan dua di tahun 2010. Ada 11 bulan lagi untuk diharungi jika panjang umur. Dekat akhir-akhir tahun 2009 ari tu seorang kawan…yang lama beno aku tak jumpa, menalipon aku. Last jumpa masa ambil kertas gulong dulu kat Tadika Smart Reader Kg Kerinchi Dalam, Sungai Siput, Kedah. Dari mana dia dapat phone nombor akupun tak tanya. Tak sampai 3 baris ayat dia cakap aku dah dapat cam suara dia. Tu la…kadang manusia ni tang part suara dan lenggok cakap sampai bila bila tak boleh ubah…macam aku jugak kot. Bila saja aku cam suara dia aku kata…”woi bila nak main terop…hang utang 3 kupang tak bayo lagi….hahaha” berdekah sakan jugak…lama aku tak gelak kuat.

Banyak benda yang baguih untuk kita ubah tapi banyak benda jugak yang kita tak suka berubah…atau tak tau nak ubah macam mana. Mat saleh kata be yourself gitu ker. Tapi kalau kita dah pandai sikit sikit mengaji dan kawan dengan orang-orang yang ada motivasi diri tentulah kadang-kadang keperluan untuk meninggalkan part-part yang tak berapa secucuk dalam aktiviti bersosial itu kita pelan-pelan cuba tukar…bayangkan kalau wa bekawan dengan Fadilah Kamsah (ker Kamsan)…penat dibuatnyer semua tabiat wa cam berbaur negetif jer manjang.

Dua bulan lepas aku balik kampong. Tiap kali aku balik kampong, kampong aku tu dari dulu sampai sekarang sama jer lah tak banyak berubah. Masa aku balik ari tu terkejut gak aku dah banyak taman-taman perumahan menghimpit kampong aku. Aku harap kampong aku tu masih ujud lagi sampai 100 tahun lagi...sebab ianya satu-satunya kampong rezab Melayu yang masih ada lagi di Ipoh. Biar takder pembangunan aku tak kesah. Tapi 100 tahun lagi apa relevannya lagi dengan wa…huhu.

Sejak jadi yatim piatu ni rumah pusaka kampong akupun dah nak reput takder berpenghuni. Hari tu bila aku masuk rumah pusaka tu aku nampaklah TV lama yang aku selalu nonton dengan famili aku. Macam-macam citer aku tengok melalui TV itu…dari cerita Hindustan macam Katipatang..Bobby…huhu…citer Jepun Rin Hanekoma…Citer P Ramlee...Hawaii 5 O…huhu. Jangan silap aku tengok tu melului koleksi DVD brader aku la…bukan saluran TV…zaman aku mana ader citer tu lagi main kat TV. Brader aku kata citer High Chapparal dan Combat yang sekarang ada tunjuk kat TV sekarang ni masa zaman dulu-dulu sangatlah popular. Suka jugak aku menengoknyer...cool la citer2 tu.

Oklah tu jer lama tak update blog sebenonyer…

Nak ucapkan Terima Kasih kepada yang ucapkan Happy Besday kepada wa tempoh hari…terutama ilham yang masukkan dalam entry jua…luv u bro!

…and I luv u all so much Room 222 (ni citer zaman ilham gak ni)…hehe

Dulukan lepas-lepas tengok citer perang teringin gak nak jadi askar…nanti ader awek nyanyi lagu ni…

6 comments:

Sofya said...

salam Bok D...

baru 18 tahun la katakan..mana sempat tgk citer dolu2 kat tv. mujur ade DVD kan?..hehehehe

akak jenuh tgk citer2 tu tau..hiks

Hazelsyd said...

salam bokd...

tersentuh gaks hati kan nengok barang2 lama yg penah jadik close companion satu masa dulu...sentimental value woooo....

umah pusaka my arwah tok kat pdg rengas tu pon ada sepupu yg kejer kampung dok situ..pakcik2 mmg bagi dok sajer jer sbb at least rumah tu terbela..

citer isaura tgk tak?..terkulai dalam jambangan...hehe

Anonymous said...

hmm .. vintage .. nice one bokd


eva

Anonymous said...

tak angkut tv lama tu simpan kat rumah ke? sentimental value oooo. like hawaii five o.

Lara

Anonymous said...

tak angkut tv lama tu simpan kat rumah ke? sentimental value oooo. like hawaii five o.

Lara

BokD said...

aya, dah jenuh ya..sampai tak larat..ler tu


H, isaura..? tak tengok lah takder DVD kot..hehe

eva, hmmm vintage kan..


darling, a'ah sentimental value...tapi besolah tak tau nak letak maner..