Wednesday, June 3, 2009

MC lagi

Aku mc lagi hari ini. Tahun ini saja sudah dekat 5 kali mc. Purata mc 1 bulan sekali. Bukan rekod pribadi sebab aku pernah ambil mc seminggu direct disebabkan demam yang tidak kebah-kebah, tetapi pada aku jumlah mc 5 hari itu banyak juga. Ianya juga adalah sebagai peringatan kepada aku bahawa sakit sudah selalu singgah dekat aku. Satu lagi yang aku perasan ubat yang diberi oleh doctor selalunya memang jarang habis dimakan. Belum sempat habis demam/sakit sudah hilang. Dari segi kos ubat-ubatan ini aku rasa kalau dikumpulkan satu Malaysia banyak juga penjimatan dapat dibuat. Aku harap ada pihak yang membuat langkah mula untuk mengumpulkan ubat-ubatan kitar semula yang belum expired dari ia dibuang begitu saja. Bayangkan Panadol saja kalau beli di kedai harganya 50 sen sebiji

Dan kadang kadang bila kita terlalu sibuk kita sampai terlupa apa yang kita lupa. Awal bulan dulu jenuh aku cuba mengingatkan sesuatu yang sebelumnya aku lupa dan bila aku ingat aku terlupa balik. Pada Isnin pertama di bulan May lepas baru aku teringat yang aku belum membuat tandatangan digital di e-filling. Sebenarnya sudah lama aku siapkan borang tu tetapi sengaja nak hantar on the dot. Kalaulah orang-orang di income tax itu terlalu berkira alamat kena dendalah aku.

Beberapa minggu yang lalu berlaku satu trajedi kepada kawan lama aku. Tidak mungkin dapat aku bayangkan bagaimana seseorang dapat mengharungi trajedi seteruk itu. Di dalam hidup, masing masing diuji dari masa kesemasa kalau bukan dengan kesedihan dan kepapaan diuji dengan kegembiraan dan kesenangan. Di khutbah Jumaat 2 minggu lalu, khatib memperingat makmum “jadikanlah hidup ini suatu pengembaraan menuju akhirat”. Di dalam pengembaraan itu kita boleh terbang, berlayar, berlari, menari dan apa saja tetapi akhirnya dan yang paling penting setibanya di destinasi yang dituju adakah kita akan menangis atau ketawa.

Berbalik kepada trajedi yang menimpa kawan aku tadi aku jadi insaf, apalah daya kita ini melainkan ehsan dariNya. Bulan lepas aku tengok balik cerita Forest Gump. Memang manusia akan selalu terkeliru antara takdir dan usaha. Meminjamkata kata kata Forest Gump…my momma always said, “Life was like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get”.

Pada kita semua itu adalah Qada dan Qadar.

7 comments:

Anonymous said...

take care.ambillah supplement. not necessarily vitamin ke.. cubalah habbatus sauda ke ..

Anonymous said...

take care.ambillah supplement. not necessarily vitamin ke.. cubalah habbatus sauda ke ..

Hazelsyd said...

BokD,

demam yer...take care yer bokd..makan ubat, jgn main ujan, jgn main panas hehehehe

Sofya said...

salam Bok D..

mc lagi??...
nak wat camner kan..dah nak sakit. Kite bukan mintak pun..tp ade org mmg nak sgt sakit..tu yg amek mc suka suki tu...hiks

Anonymous said...

... nice entry bok d

... yup semua tu qada and qadar. its 2 choices ...


eva

teesh said...

“Life was like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get”.

====

we'll get chocolates, of course! be it milk, white or dark... that's the bet!!

hi bokD, lama u mc!

BokD said...

thanks... teesh, eva,aya, H & ano