Saturday, August 2, 2008

Aku dan Ujian Kefahaman

Apabila fahaman komunisma diilhamkan ianya adalah bertujuan untuk membendung kepincangan kapitalisma. Sehingga bertahun tahun kemudian terbukti ideologi komunis itu juga adalah satu ideologi yang pincang. Namun kepincangan tidak mungkin kita fahami tahapnya. Negara kita sendiri secara umumnya adalah penyokong fahaman kapitalisma bercampur aduk dengan feudalisma, nasionalisma dengan sedikit islamik. Rata rata ideologi kita adalah bertunjangkan tamadun kapitalisma Eropah kurun ke 19.

Kapitalisma itu juga asalnya adalah satu sistem yang dicipta manusia untuk meruntuhkan feudalisma yang rata ratanya tidak adil. Selepas perang dunia kedua dan setelah kejatuhan Soviet Union kapitalisma mendominasi ekonomi dunia. Kepincangan yang nyata bagi kapitalisma telah dirungkai lama oleh penganut komunisma dengan kritikan paling tajam iaitu “yang kaya bertambah kaya dan yang miskin bertambah miskin”. Akhirnya tiada bezanya feudalis dan kapitalis.

Aku saja nak cuba memahami pertarungan dua ideologi ekonomi dunia yang sebenarnya membenarkan kaedah Islam. Ternyata ianya satu lagi bukti yang kita ini hamba dan otak kita ada limitasinya. Ada benda yang kita boleh fikir dan cipta tetapi bila soal mentadbir hidup biar dari sudut ekonomi, sosial dan politik kita harus kembali kepada Rabbul ‘Alamin ..Tuhan Pentadbir Seluruh Alam.

Seminggu yang baru lepas ini tidak banyak aktiviti yang aku buat. Kehidupan berjalan macam biasa. Segalanya Alhamdulillah tiada masalah besar yang boleh menggangu pesekitaran hidup dan yang paling utama aku rasa aku sangat sihat. Kadang kadang bukan tahap kesihatan yang sihat itu yang membuat kita sihat tetapi perasaan sihat itulah yang sebenarnya menyihatkan kita. Tambahan pulak beberapa hari yang lalu aku telah berjaya mencari jawapan kepada beberapa persoalan. Pada aku berkomunikasi dan beterus terang adalah salah satu kaedah perubatan “berperasaan sihat” yang amat mujarab. The Sixth Sence adalah salah satu cerita aku minati. Aku sangat minat bagaimana M.Night Shyamalan menyampaikan mesej tetang kepentingan berkomunikasi dan merungkai keterbukuan di hati yang kadang kadang boleh mengganggu emosi. Ia amat benar kerana emosi dan kesihatan fizikal sangat berkait. Tapi bukanlah sampai ketahap “I see dead people”…macam citer tu….huhu.

Lagi satu “kebenaran” pada aku selain dari kebenaran Al-Quran dan iman adalah sesuatu yang subjektif. Mungkin ia benar pada aku tetapi tidak benar pada orang lain. Mengapa kita memilih untuk mempercayai sesuatu perkara itu benar adalah kerana kita mahu mempercayai ianya benar. Pembuktian kebenaran pada aku adalah sesuatu cabaran kepada konsep kebebasan kepercayaan (selain dari Al Quran dan iman) dan ia adalah “musuh” kepada apa yang kita mahu percaya kerana kebenaran sejati hanya Allah yang mengetahui.

I

Oh bulan…
kenapa ku rasa tertinggal
tiap kali kau hilang ditelan cakrawala
…siramilah lagi cahayamu itu
besok dan lusa
gerlapanmu dibalam kepulan awan
…bawa romantis malamku
…kembalilah lagi
nanti dan bila bila

untuk sekali lagi…
kenapa ku rasa tertinggal
..tiap kali kau hilang ditelan cakrawala…

II

darling..
rindu pernah datang dan pergi
kembali datang dan pergi
kemudian datang lagi..
cinta pernah hidup dan mati
…hidup dan mati
hidup dan hidup lagi…

akhirnya aku tahu sendiri
…tidak pernah ia hilang dan mati..
dalam riwayat sejati..

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum

BokD said...

waalaikum salam..fudhla