Sunday, May 4, 2008

21-04-08

Bapak aku telah kembali keRahmatullah pada 21hb April 2008 lebih kurang jam 8.00 malam di rumah aku di SP dan selamat dikebumikan di Ipoh sebelum Dzohor keesokan harinya. Sebenarnya tidak mudah menyatakan kesedihan. Sedih adalah yang datang dari dalam hati. Aku sangat sedih dengan kehilangan bapak tersayang. Kata orang aku sangat beruntung kerana kehilangan bapak ketika sudah dewasa dan telah berdikari, ramai orang yang kehilangan bapa ketika berusia kanak kanak menjadi anak yatim dan kehilangan tempat bergantung. Pada aku saat dan pada usia mana kita kehilangan orang tersayang bukanlah sesuatu yang menghalang perasaan sedih itu datang.

Melihat kepada usia bapak aku memang setengah orang mengatakan apabila kita diberi lebih usia dari usia Rasullullah wafat ianya adalah satu bonus. Pada aku melihat kepada usia usia tua bapak aku, pemberian “bonus” itu sebenarnya adalah cabaran yang amat besar. Pada usia yang sudah tua kita akan kehilangan banyak benda…fizikal, pancaindera, keupayaan, kekuatan berdikari dan banyak lagi. Dalam banyak banyak kehlangan itu yang paling aku nampak dan amat ketara ialah bagaimana seorang tua seperti bapak aku kehilangan “kuasa” seorang bapak. Pada air mukanya aku seolah dapat membaca sukarnya dia menerima situasi itu. Ketika dia melihat cucu cucunya berlari mengejar ibu dan bapa masing masing dia seolah berkata pada aku kata tanpa suara tetapi aku dapat mendengarnya jelas sekali isi hatinya “indahnya saat aku menjadi bapa kepada anak anak kecil itu”. Dan jika aku dapat dengarkan suara itu keluar dari mulutnya sudah tentulah katanya “sebenarnya terlalu mudah menjadi bapak kepada budak budak itu, tetapi percayalah bukan mudah menjadi bapak kepada budak budak dewasa”. Tetapi pada aku dan anak-anaknya yang lain kami tahu bahawa kasih sayang dan rasa tanggungjawab sebagai bapa kepada kami tidak sedikitpun berubah dan tidak sidikitpun berkurang dari umur sehari sehingga ke usia dewasa….terima kasih bapak.

Sesuatu yang amat istimewa tentang bapak aku ialah dia tidak suka kerja bertangguh, baik dalam urusan ibadah dan kerja masyarakat keduanya rajin menjalin siraturrahim dan ketiga penyayang serta sangat mengambil berat hal ehwal anak anak dan saudara maranya. Dari segi kerjaya bapak adalah seorang pemimpin politik tempatan era Tunku dan Tun Razak, pemimpin Union di temapat kerjanya, Bendahari surau, JKKK, pernah menjadi imam, makanik yang bijak, tukang kayu yang berbakat, pekebun yang gigih dan mengembala yang sabar. Tidak mungkin aku dan anak anaknya yang lain dapat menandingi itu semua.

Selawat dan Salam keatas junjungan Nabi Muhammad dan keluarga serta sahabat sahabat baginda. Semuga roh bapak aku seorang lelaki yang paling hebat pernah ujud dalam hidup aku dicucuri rahmat…begitu juga dengan roh mak aku yang telah meninggal 10 tahun lalu. Semuga keduanya mereka bertemu di syurgaMu ya Allah. Amin.

Al-Fatihah..

6 comments:

ILHAM said...

salam bro,

Al-Fatihah kepada arwah daddy dan mummy ko bro..semoga roh mereka tenang di sana di dalam kumpulan roh roh mereka yang beriman...

entry ko membuat aku seidh teringat arwah daddy aku jugak...

..aku amat sedih membaca istilah ko the father losing their power to be a father..that was fantastic bro..

ko bersabar bro dan terus berdoa untuk mereka..

BokD said...

ilham,

Al-fatihah utk your aruah dad too..

Anonymous said...

assalamualaikum

alfatihah buat

ayahanda & bonda bokd

jugak tuk ayahanda ilham

dan ayahanda mentua wa
semoga roh mereka dalam golongan orang yg beriman dan syurga balasannya

amin
fudhla

Anonymous said...

assalamualaikum..

Bok D..

takziah..
moga roh mereka berbahagia diSANA..Amin.

ape2 pun..redha..

Anonymous said...

Takziah BokD.

semoga roh mereka di tempatkan bersama orang2 yg beriman.
aminn.

Bok D said...

Thanks Fudhla...NHK..Sofya..semuga roh mereka yang pergi terdahulu dari kita ditempatkan bersama orang orang yang beriman..