Saturday, January 19, 2008

Tahun Hijrah

Selamat menyambut tahun Hijrah 1429. Semuga kita mempunyai hijrah yang lebih bermakna pada tahun ini demi menjadi hamba yang mulia di sisi Allah.
.
Banyak benda yang tidak mudah kita lupakan. Setiap hari pasti terlintas kenangan di fikiran. Biar kenangan itu kecil tetapi kadang kadang kita rindu untuk kembali ke masa itu. Semalam aku teringat root beer dan A & W di depan panggung Cathay di Ipoh. Panggung Cathay setahu aku dah takda tapi aku tak sure A & W masih ada di situ. Bila aku balik Ipoh nanti aku nak tengok ada lagi atau tidak. Restoren fast food tu jadi tempat melepak lepas tengok wayang..... bukan makanpun cuma minum root beer kadang kadang bila time takda duit duduk saja menempek member minum. Di tingkat atas restoren itu adalah pot bebudak baru nak belajo hisap rokok dan usya pompuan. Tapi aku tak minat sangat aktiviti yang kedua tu sebab pompuan suka usya aku...hehe…

Bila aku dan kawan kawan aku sudah besar sikit kami tukar tempat lepak biasanya warong me goring dan rojak mamak…lebih murah, open air hisap rokok lebih bebas dan rasa lebih dewasa…minum oder Nescafe atau kopi o ais…Bila sampai kat warong mamak….cara oder dia…. “mamak biasa satu”…cakap kuat kuat…aku kurang yakin apa tujuan aku dan kawan kawan aku dulu bila buat order macam tu….mungkin nak show kita ni regular atau nak tunjuk ini tempat kami dekat pelanggan pelanggan lain. Nak tunjuk kerek ler kononnya.

Sebenarnya benda benda yang kecil sebegini adalah juga satu proses dalam kehidupan. Hari ini bila aku duduk duduk dekat restoren dan warong tujuan aku adalah satu…nak makan dan aku lapar…sesekali sekala try gak order “biasa satu”. Tapi kali ni yang sampai bukan Nescafe atau kopi o… tapi Ali CafĂ© lebih contemporary…kata depa...tetapi tidak sama sekali aku lupakan yang lama...



bagaimana mungkin siang lupakan mentari
…malam lupakan bulan
bagaimana mungkin gremis lupakan senja
…embun lupakan fajar
bagaimana mungkin rumput lupakan bumi
…pepohon lupakan bayu
bagaimana mungkin aur lupakan tebing
…ombak lupakan pantai
bagaimana mungkin tuah lupakan sang puteri
….ghazali lupakan azizah
bagaimana mungkin rimba lupakan rimbunan
…padang pasir lupakan hujan
bagaimana mungkin guruh lupakan kilat
…ribut lupakan taufan
bagaimana mungkin langit lupakan kebiruan
…pelangi lupakan warna warna

dan…darling

bagaimana mungkin saya lupakan….
.
.
.
10 Muharam 1429

6 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum..

tiada maknanya..
jika hanya kata terbaris..
jika cuma rasa berlapis..

tiada ertinya..
jika embun dibiarkan berlalu..
dek ganasnya mentari..
dek malunya malam itu.

tiada mungkinnya..
jika sekadar merayu bulan..
tapi tak berani menggapainya di awan..

BokD said...

wa'alaikum salam aya...

tergapai di awan...merayu bulan
terbaris kata pada makna
berlapis rasa tidak cuma

katakan..

"jangan berlalu embun...
dik ganasnya mentari..
dik malunya malam"



hehehe...jgn ler seyes sgt..

Anonymous said...

pergh dasyat depa nei berpuisi..

wa nak join..

kala bayu pagi menghembus sepi
bila si embun lupakan fajar
rupanya sedari awal pagi
embun pergi shopping kat fajar

hehe..sowey bro lawak bodo lak

lama tak jenguk sini bro..salam maal hijrah

vaart said...

cinabeng kau mrL!

tergolak aku tau!

Anonymous said...

lobaloba/vaart,

ooo korang perli aku ekk..embun tu nama org ya..hehe..wa ingat embun...dan fajar tu nama pasaraya ya...wa ingat fajar...pasaraya fajar yg mana dia pi tak balik balik...

ILHAM said...

bro

nice entry bro..

jangan pusing pusing pala yer bro..

i lap u too...