Thursday, October 11, 2007

Selamat Hari Raya

Sebulan Ramadhan hampir berlalu. Hari raya menjelang tiba. Semuga kita telah menyempurnakan ibadat puasa dalam ertikata yang sebenarnya dan amalan kita diterima Allah. Perkataan ‘sekolah Ramadhan’ makin banyak digunakan oleh penceramah Ramadhan untuk menggambarkan betapa Ramadhan adalah tempoh latihan untuk memperkemaskan diri memerangi nafsu dalam diri kita. Semuga pelatih pelatih ini keluar dari Ramadhan menjadi orang yang lebih disayangi Allah.

Bila hari raya puasa tiba, selalu aku teringat. Teringat segalanya, emosi bagai kembali kepangkuan jiwa sebenarnya. Melihat keluarga kembali berkumpul dalam satu situasi kemeriahan dan sesekali melihat ruang ruang yang telah kosong dtinggalkan oleh aruah aruah yang telah pergi tidak mungkin terisi kembali. Emosi bagai dibelai beralun keriangan dan kepiluan. Itulah raya yang penuh rasa kesyahduan ketika latar gema takbir memuji Ilahi memecah setiap sudut alam. Seketika dapat ku rasakan jiwa ini putih dan semua manusia adalah kekasihNya.

Suatu hari raya..pertama kali aku balik dari Johor dengan kereta pertama yang aku miliki. Sesampai di laman rumah, aku lihat mak sedang menunggu dengan senyuman keriangan. Setelah bersalaman, hairan aku, mak aku langsung tidak menegur kereta baru aku tak nampak ker kerata aku..? kecik sangat ker..? color dia tak menyerlah ker..?..memacam bermain difikiran. Setelah seketika barulah aku terfikir, pada mak kembalinya aku dihari raya adalah lebih penting dari segalanya....

So…jom balik kampong..

Dan..Selamat Hari Raya…geng..

7 comments:

ILHAM said...

selamat hari raya bro!!..

nice entry bro...memberi satu rasa keinsafan bertemu dan hari lebaran yang semesatinya menjadi bulan liburan jua akhirnya..

maaf zahir batin bro....

ILHAM said...

lupo bro..

sebagai pengomen pertama, tak der duit raya barang sejuta dua untuk wa bro!!kehkehkeh....

Anonymous said...

Selamat hari raya abang...maaf atas segala salah n silap adik...

semoga gembura di hari raya yg indah ini..

banyak makan rendang..ketupat..lemang ke abg??banyak open house ker?

Anonymous said...

bok d..

salam lebaran..

ampun maaf lahir dan batin

raya ni tak turun jb ke beb..

Anonymous said...

assalamualaikum

SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR BATIN





terasa lain raya tahun nie
rasa kurang sesuatu

owh....
bapa mentua dah tiada
alfatihah

Anonymous said...

Salam aidilfitri bro.

lom habis beraya ker?

BokD said...

Selamat Hari Raya ..ilham..adik..seri..fudhla..NHK...dlln..